fredag den 5. november 2010

Kast (hånd)tegn til din baby

I går var lillepigen og jeg til foredrag om babytegn. Det er anden gang, vi har været til barselscafé afholdt af Familieskolen, og også denne gang var det et super arrangement.

Det der babytegn er altså ret smart, tænk engang at man kan lære at kommunikere med sit lille pus, fra de ca. er 8 måneder. Det må jeg altså prøve!

Er der mon nogen i blogland, der har erfaring med babytegn?




Barnevognene står på rad og række, når der er barselscafé. Foto lånt af Familieskolen.


7 kommentarer:

  1. Yeps :-)
    Er tegnsprogstolk og har i nogle år været ansat i et firma som også tilbyder kurserne i babytegn. Har en lille dreng på 15 måneder og en stor dreng på 6 år. Har begge gange haft alle intentioner om at bruge MANGE babytegn, men må indrømme at jeg glemmer det i hverdagen.
    Dog synger vi lystigt lille peter edderkop med hyggelige tegn og min mindste ELSKER det. Ingen tvivl om at han kigger meget mere intenst når jeg sætter tegn på mens jeg taler til ham.
    Håber du formår at holde ved - man skal godt huske sig selv på det. Men tro mig. Når de små babyhænder laver deres første tegn TUDER man af lykke. Det er SÅ sødt!!
    God fornøjelse med det :-)

    SvarSlet
  2. Åh ja, det må være et helt fantastisk øjeblik! :) Håber sådan at jeg kan lære at huske at sætte tegn på min tale :)

    SvarSlet
  3. Marie jeg har ikke selv erfaring med det, men min svigerinde har brugt babytegn med min niece og det fungerede altså - må indrømme at jeg syns det var ret langhåret og pædagogge agtigt først, men altså...det virkede jo! Hun brugte det mest i situationer omkring mad, hvor der var tegn for at barnet ikke vil have mere, "færdig", "stop" osv....

    Kh. Malene

    SvarSlet
  4. Hej Marie! Jeg har gode erfaringer som talepædagog, og har links til sider hvor du kan downloade tegn-ordbøger på nettet. Hvis du er interesseret kan du sende en mail til min arbejdsmail, så skal jeg sende dig links og en pjece med bøger og lign. der anvender tegn. Fedt at du er interesseret!!

    ipo@odense.dk

    SvarSlet
  5. hejsa.
    Vi øver håndtegn herhjemme ;)
    Han er nu snart 11 mdr. og startede da han var 4 mdr ca. Han kan lave færdig tegnet som er klap i hænderne, og så forstår han mad tegnet (tre fingre op til munden)
    Når noget er varmt eller han bare ikke skal komme til det, ryster vi med hånden mens vi siger varm. Det lader til han også forstår det ;)
    Ved ikke om vi bruger de rigtige, man kan jo i princippet lave sine egne.
    Så jeg er glad for vi begyndte på det ;)
    Kh. SUsan

    SvarSlet
  6. Tak for jeres kommentarer, det er super rart at høre om jeres gode erfaringer! Det giver mig endnu mere blod på tanden :)

    @Inger Lise: Du er da en skat, jeg sender dig fluks en mail, tusind tak! :)

    SvarSlet
  7. Gode erfaringer og skønt at kunne kommunikere mere "detaljeret" med Thomas

    SvarSlet

Tak din kommentar, den luner!
- det er skønt at følge med i, hvem der kigger forbi :-)